0

Чому 45 RPM (об/хв?)

Чому 45 RPM (об/хв?)

Будь ласка, спробуйте просто повернути регулятор програвача на 45 обертів на хвилину, і якість звучання різко зміниться! Звісно, щоб усе йшло за планом, для цього ще потрібна платівка, записана для такої швидкості. Але чому ці записи звучать краще? А вони звучать краще? Давайте дізнаємося!

 

 Чому 45 об/хв?

 

 Це просто! Основним стандартом до епохи вінілу було 78 обертів на хвилину, його використовували шелакові записи. При створенні нового формату було вирішено, що вінілові платівки будуть обертатися 33 рази на хвилину, а сингли - 45. Підсумовуючи, виходить... 78! Данина традиції ;-) Наведений вище опис, звісно, не відповідає дійсності... до речі. Після Другої світової війни шелакові платівки повільно поступилися місцем своїм наступникам - вініловим. Звісно, це не сталося за лічені дні, місяці чи навіть роки. Швидкість обертання 33 об/хв своєю появою завдячує студії Columbia Records, яка 1948 року випустила серію з 85 12-футових платівок із класичною музикою. Цю пропозицію позитивно зустріли покупці, було вирішено продовжити, і того ж місяця на ринку з'явилися 10' і 7' платівки для 33RPM. Плани одноосібно присвоїти собі лаврф першопрохідців у створенні нового розділу в історії аудіо були зірвані конкуренцією. RCA Victor у березні наступного року випускає серію 7-дюймових кольорових дисків... записаних зі швидкістю 45 обертів на хвилину! Припущення було простим - краща якість, менші розміри та хороший маркетинг. Останній працював надзвичайно швидко і креативно. Було створено коробки з кількох вінілів, що містили матеріал, еквівалентний одному лонгплею. Крім того, сторінки були розташовані таким чином, що їх можна було відтворити на чейнджері, перевернувши стопку платівок лише один раз, як і повноцінну платівку. При цьому все це якісніше, ніж у 33RPM, не кажучи вже про кольори, де кожен з основних жанрів отримав свій, щоб його було легше розпізнати.

 

Боротьба між лейблами була важкою, обидва через десяток-другий місяців серйозно відчули на собі триваючу війну швидкості. Після 18 місяців падіння обороту на 25% RCA Victor здався. Columbia Records залучила більше продюсерів. У 1950 році RCA Victor вводить у свою пропозицію платівки, що відтворюються зі швидкістю 33 оберти на хвилину. Звичайно, виробництво платівок 45RPM не зупинялося, ба більше, після цих важких часів на їх просування було витрачено 5 мільйонів доларів! Columbia Records спочатку орієнтувала свій продукт на аудиторію, яка слухає класичну музику, RCA орієнтувалася на слухачів популярної музики, і саме до них вони адресували свою продукцію. Маленький 7' був просто зручний для одиночних треків. У 1951 році Columbia Records офіційно припинила війну, включивши у свою пропозицію продукт конкурента. Тож у підсумку кожен із лейблів отримав почесний шматок пирога. І ще одне, чому 45 об/хв? Керівництво RCA дало своїм інженерам чітку команду - вибирайте будь-яку швидкість, якщо вона не сумісна з системою Columbia, розумієте?

 

Доріжка, як шосе

 

Намагаючись пояснити, чому записи, записані на 45 RPM, звучать краще, неможливо уникнути порівнянь. Канавка - це певний шлях, який проходить голка під час відтворення вінілової платівки. Автомобіль широкою дорогою може їхати не лише швидше, безпечніше, він має більшу свободу пересування порівняно з вузькими вуличками великих мегаполісів - він просто почувається менш близьким до інших транспортних засобів. Те ж саме з вініловою платівкою... якщо послідовні витки вінілової канавки розташовані далі одна від одної - не щільно упаковані - то якість відтворюваного звуку стає кращою, ніж у випадку високої щільності. У деяких випадках надзвичайного звуження послідовних петель канавки можуть виникнути перехресні перешкоди між сусідніми ділянками. На жаль, не всі вінілові платівки, записані зі швидкістю 45 обертів за хвилину, працювали відповідно до цієї ідеї - інколи людина, що різала матрицю, використовувала стандартну щільність для платівок, у такий спосіб втрачаючи весь потенціал. Але чому під час запису максі-синглів більша частина канавки перебуває на зовнішньому краї та в середині платівки, без використання місця в кінці?

 

 Дві швидкості для одного налаштування?

 

Вінілові платівки обертаються зі швидкістю 33,45 оборотів на хвилину. Ключове слово в цих термінах - "обертати". Давайте проведемо тест. Покладіть монету на килимок поворотного столика якомога ближче до краю диска. Покладіть іншу монету на основу вертушки поруч із диском. Якщо у вас усе готово - увімкніть вертушку на 45 об/хв і порахуйте, скільки разів за одну хвилину монета на диску пройде повз монету на столі. Після завершення досліду перемістіть монету якомога ближче до осі, на яку ми надягаємо вінілову платівку, і повторіть дослід. Висновки прості: незалежно від відстані від осі обидві монети - з правильною швидкістю обертання - зустрінуться 45 разів. Кутова швидкість залишається постійною, тому вона описує параметр вінілових платівок і є на всіх вінілових програвачах. Це не означає, що це єдина швидкість, яка виникає під час відтворення вінілової платівки. Дуже важлива лінійна швидкість, яка змінюється з кожним наступним обертом вінілової платівки. На початку відтворення 12-футової вінілової платівки, записаної зі швидкістю обертання - кутовою - 45 об/хв, лінійна швидкість становить понад 70 см/с! Наприкінці диска вона становить ледь 28 см/с. Для 7' диска, записаного зі швидкістю 45 обертів на хвилину, лінійна швидкість на початку диска становить 42 см/с. Це означає, що найбільша лінійна швидкість досягається при найбільшому радіусі. Тому пісні на вінілових платівках розташували так, щоб найжвавіші, найдинамічніші пісні були на початку кожного боку, а балади були нарізані в самому кінці. Це дало змогу отримати найкращу можливу динаміку, коли це було необхідно. На жаль, вінілова платівка має свої недоліки, один із них - нерівномірна динаміка, що зменшується при послідовних поворотах канавки.

 

 Таким чином, ми дізналися відповідь наприкінці попереднього абзацу, чому максі-сингли використовують переважно початок і середину альбому. Таким чином можна отримати кращу динаміку та якість. І чому записи, записані на 45 об/хв, звучать краще, ніж на 33 об/хв. За 33 об/хв лінійна швидкість на початку довгограючої платівки становить менше 52 см/с, а за 45 об/хв вона вже, як згадувалося раніше, перевищує 70 см/с! Ви отримуєте кращу динаміку запису. Є ще один момент, який змушує купувати платівки, випущені на 45 RPM. Якщо видавець наважується на такий крок, він дбає про кінцевий гарний результат, тож, мабуть, видавець не економив на мастерингу!